365Tools به 365 ابزار خوش آمدید
دریل پیچ گوشتی

دریل پیچ گوشتی وسیله‌ای ضروری در جعبه ابزار بسیاری افراد است، از کاربران معمولی گرفته تا استادکاران ماهر. استفاده از این ابزار به معنای صرفه جویی در زمان است، یعنی در بازه زمانی کوتاه، اجازه باز و بسته کردن تعداد زیادی از پیچ‌ها را برای انجام فعالیت‌های صنعتی و کارگاهی در صنایع چوب و فلز در اختیار مجریان قرار می‌دهد.

برخی از دریل ها می توانند به عنوان پیچ گوشتی نیز به کار روند، اما این ویژگی اصلی آن ها نیست. لازمه انجام این مهم، داشتن دریل پیچ گوشتی است.

دریل پیچ گوشتی وسیله‌ای ضروری در جعبه ابزار بسیاری افراد است، از کاربران معمولی گرفته تا استادکاران ماهر. استفاده از این ابزار به معنای صرفه جویی در زمان است، یعنی در بازه زمانی کوتاه، اجازه باز و بسته کردن تعداد زیادی از پیچ‌ها را برای انجام فعالیت‌های صنعتی و کارگاهی در صنایع چوب و فلز در اختیار مجریان قرار می‌دهد. به عبارتی، دریل پیچ گوشتی به افزایش سرعت در هنگام کار کمک شایانی می ‌کند.

 

انواع دریل پیچ گوشتی:

دریل پیچ گوشتی دارای دو نوع متفاوت است، یکی دارای عملکرد اصلی برای باز و بسته کردن پیچ است و دیگری در کنار عملکرد اصلی، دارای ویژگی های اضافه تری نیز است.

دریل پیچ گوشتی الکتریکی:

این نوع معمولا کوچکتر است و برای کارهای سبک خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.هم چنین بسیار جمع و جور، قابل حمل و دارای قابلیت اشغال فضای کم (به دلیل کوچکی) نیز است.

دریل پیچ گوشتی ضربه ای:

این پیچ گوشتی برای فعالیت های طولانی و سنگین جهت کار بر روی مواد با چگالی بالا (چوب و فولاد ضخیم) در مشاغلی مانند ساختمان سازی و نجاری قابل استفاده است. عملکرد این دریل ها به این صورت است که، دریل نیرویی اضافی شبیه به یک مته چکشی را اعمال می کند که باعث می شود پیچ ها به سرعت داخل مواد سخت (چگالی بالا) بروند.

از طرفی دریل پیچ گوشتی ها از نظر منبع تغزیه به دو نوع شارژی و برقی نیز تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح آن پرداخته می شود:

دریل پیچ گوشتی شارژی:

مزیت اصلی پیچ گوشتی شارژی در قابلیت حمل آسان و انعطاف پذیری بالا در مکان هایی است که پریز برق وجود ندارد. مقدار قدرت با ولتاژ اندازه گیری می شود که توسط باتری تامین می شود. ولتاژ بالاتر باعث افزایش قدرت گشتاور برای باز و بسته کردن پیچ می شود. بنابراین اگر نیاز به راندن پیچ در مواد سخت باشد، انتخاب ولتاژ بالا به معنای قدرت  و سرعت بیشتر است.

بیشتر بودن ظرفیت باتری، به معنای زمان بیشتر برای کار کردن است. از آنجایی که فعالیت های سخت تر نیاز به قدرت باتری بیشتر دارد، پس فکر کردن در مورد نوع فعالیت و مدت زمان انجام آن، مهم است.

بسته به اندازه و قدرت دریل و باتری، هر پیچ گوشتی شارژی دارای زمان اتمام شارژ مشخصی است، پس شارژ شدن سریع باتری برای عدم وقفه در کار از اهمیت بالایی برخودار است.

دریل پیچ گوشتی برقی (سیمی)

پیچ گوشتی های برقی به طور مستقیم از طریق سیم به منبع انرژی (برای مثال: پریز برق) متصل می شوند. این منبع ثابت از قدرت، به این معنی است که نیازی به تغییر باتری و یا صبر کردن برای شارژ شدن آن وجود ندارد. پس این نوع دریل، برای کارهای سنگین مانند: پروژه های ساختمانی بسیار مناسب است.

ولتاژ، توان خروجی پیچ گوشتی را اندازه گیری می کند. به عبارتی، ولتاژ بالاتر، قدرت بیشتری را در دسترس کاربر قرار می دهد. بنابراین بهتر است برای کارهای سبک از ولتاژ پایین‌تر و جهت فعالیت های سنگین‎تر از ولتاژ بالاتر استفاده شود.

ویژگی های دریل پیچ گوشتی:

پیچ گوشتی های الکتریکی و ضربه ای دارای طیف گسترده ای از مشخصات فنی و ویژگی های مفیدی هستند که باعث افزایش راحتی و سرعت در کارها می شود. این ویژگی ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

گشتاور

قدرت دریل در مقدار گشتاور اندازه گیری می شود که مشخص کننده مقدار نیروی چرخشی است. مقدار گشتاور بر حسب نیوتن متر (Nm) اندازه گیری می شود.

سرعت

این مورد، دلالت بر مقدار سرعت چرخش مته دارد که با دور در دقیقه (RPM) اندازه گیری می شود. سرعت با گشتاور ترکیب می شود تا کارایی و مقدار توانایی دریل را تعریف کند. گشتاور و سرعت بیشتر، کار را برای باز و بسته کردن پیچ در مواد سخت بسیار آسان می کند.

اندازه سه نظام

سه نظام با اندازه بیشتر، توانایی استفاده از قطر مته بزرگ تر را فراهم می کند.

قفل اسپیندل

هنگامی که انگشت از ماشه بیرون آورده می شود، این ویژگی باعث قفل شدن سه نظام می شود و از حرکت دستگاه جلوگیری می کند.

طراحی دسته

ارگونومیک و نرم بودن دسته دریل از جمله مواردی است که باید در هنگام خرید در نظر گرفت، این به معنای برخوداری از حداکثر راحتی در زمان استفاده است.

شارژر میکرو USB

شارژ شدن باتری دریل از طریق سیستم شارژر میکرو USB می تواند دربرگیرنده راحتی بیشتری باشد، این مورد در برخی از دریل های پیچ گوشتی الکتریکی کوچک قابل مشاهده است.

روشنایی LED

دارا بودن چراغ LED باعث افزایش روشنایی در منطقه کاری شما می شود که در کارهایی همچون ساخت کابینت آشپزخانه و مونتاژ قطعات مبلمان بسیار کاربردی است.