365Tools به 365 ابزار خوش آمدید
حاشیه زن

یکی از مهمترین ابزار ها در حوزه باغبانی، حاشیه زن بنزینی بوده که وظیفه ی آن اصلاح چمن ها و علف های روییده بر روی زمین می باشد، این ابزار علاوه بر وظیفه ذکر شده عملیات اصلاح شمشادها را نیز به خوبی انجام می دهد.

امروزه با توجه به فرهنگ شهر نشینی و بافت بسیار عظیم شهرها به خصوص شهر تهران نیاز بسیار بالایی به ایجاد فضای سبز احساس می شود و به دنبال آن مساله ی نگهداری و ایجاد آراستگی در درختان و زمین های فضای سبز بوجود می آید، از این رو هر شخصی که به نحوی در این حوزه فعالیت دارد باید مجهز به انواع ابزار آلات ساده تا پیشرفته باغبانی بوده باشد ، امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ابزار آلات باغبانی بسیار زیادی روانه بازار ابزار شده است که باعث بالا رفتن سرعت و بازده افراد شده و تسهیلات فراوانی را برای آنها به دنبال دارد .

حاشیه زن ها به دو نوع اند: حاشیه زن موتوری بنزینی و حاشیه زن الکتریکی و دستی

حاشیه زن موتوری بنزینی:

یکی از مهمترین ابزار ها در حوزه باغبانی، حاشیه زن بنزینی بوده که وظیفه ی آن اصلاح چمن ها و علف های روییده بر روی زمین می باشد، این ابزارعلاوه بر وظیفه ذکر شده عملیات اصلاح شمشادها را نیز به خوبی انجام می دهد.

اصلاح شمشادها به خاطر حجم بالای آن به وسیله ی ابزار آلات دستی فرآیندی بسیار طاقت فرسا بوده که گاها باعث صدمه دیدن فرد اصلاح کننده می شود ،حاشیه زن ها به دلیل ساختار بسیار جالب خود توانایی اصلاح شمشادها بدون اتلاف زمان و انرژی و دقت بالا را دارند .

حاشیه زن موتوری از نوع بنزینی معمولاً برای فضاهایی با مساحت بیشتر استفاده می‌شود و دارای یک موتور دو زمانه تک سیلندر است. نمونه بنزینی این دستگاه در مقایسه با نمونه‌های الکتریکی آن از مزایایی برخوردار است که قابل حمل بودن، عدم نیاز به کابل برق و همینطور نگهداری آسان مهم ترین آنها است. به‌طور کلی از این وسیله برای کوتاه و مرتب کردن علف‌های هرز و چمن استفاده می‌شود؛ اما با توجه به نوع ابزار، برخی از مدل‌ها علاوه بر چمن قابلیت کوتاه کردن شاخه های نازک را هم دارند.

همان گونه که اشاره شد حاشیه زن موتوری بنزینی برخلاف نمونه‌های الکتریکی به کابل برق و اتصال به شبکه برق نیاز ندارد، محیط بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد و علاوه براین، قابلیت استفاده در مکان‌هایی که به برق دسترسی نیست را هم فراهم می‌کند. از لحاظ فنی موتور اغلب حاشیه زن‌ها از نوع دو زمانه تک سیلندر است و مهم ترین نکته درباره کارکردن با آن‌ها ضرورت ترکیب بنزین با روغن است.

از آنجایی که به منظور کاهش وزن و حجم دستگاه، سیستم روغن کاری در حاشیه زن موتوری بنزینی تعبیه نشده است، برای روان سازی قطعات متحرک این دستگاه باید در هر مرتبه سوخت‌گیری مقدار مشخصی از روغن را به محفظه سوخت اضافه کرد. این مسئله در سلامت حاشیه زن موتوری بنزینی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که در صورت عدم وجود یا مناسب نبودن روغن، درجه حرارات موتور به شدت بالا رفته و موجب ذوب شدن قطعات داخلی دستگاه می‌شود. این همان وضعیتی است که در اصطلاح فنی از آن با اصطلاح قفل کردن یا جام کردن یاد می‌کنند. اگر زمانی که دستگاه جام می‌کند میزان روغن زیاد باشد، شمع احتراق چرب شده و دیگر جرقه نمی‌زند و در نتیجه موتور هم روشن نمی‌شود.

از لحاظ قدرت تولیدی هرچه توان حاشیه زن موتوری بنزینی مورد استفاده کاربر بیشتر باشد، حجم موتور دستگاه نیز بزرگ‌تر می‌شود که در این صورت علاوه بر افزایش حجم ، وزن دستگاه و مصرف سوخت آن هم افزایش می‌یابد. از آنجایی که کاربر ملزم به حمل مداوم حاشیه زن به همراه خود می‌باشد، لازم است که در مرحله انتخاب به وزن دستگاه نیز توجه کند. در برخی از مدل‌های این دستگاه موتور بر روی دسته قرار گرفته و در برخی از مدل‌های دیگر به صورت جدا و شبیه کوله‌پشتی قابل حمل است؛ که انتخاب محل قرارگیری آن به میزان و نحوه استفاده کاربر (استفاده مداوم و طولانی، یا استفاده‌های سبک‌تر) بستگی دارد.

این دستگاه از قسمت هایی به اسم موتور ، تجهیزات کنترل کننده مختلف ، اهرم ، تیغه های متعدد و … تشکیل شده است .