365Tools به 365 ابزار خوش آمدید
مانومتر

مانومتر از جمله وسایل اندازه گیری است که به منظور سنجش میزان فشار، و به طور دقیق تر، میزان فشار گاز محبوس شده در یک محفظه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

فشار وارد شده در مانومتر ها به لوله بوردون وارد می شود .این لوله معمولا به شکل بیضی ساخته می شود که یک طرف آن به مسدود و طرف دیگر آن به نقطه فشار متصل می گردد، این نوع فشار سنج ها که مجهز به لوله بوردون می باشند توانایی سنجش فشار از 30 تا 50000 پوند بر اینچ مربع را دارند.

لوله بوردون معمولا به صورت کالیبره شده درون محفظه مانومتر قرار میگیرد و با وارد شدن فشار، نوک آزاد آن حرکت کرده و با استفاده از گیربکسی که داخلی مانومتر تعبیه شده باعث به حرکت در آمدن عقربه و در نهایت نشان دادن فشار می شوند .

درون این لوله معمولا جیوه و یا سایر مایعات مشابه قرار دارد. در حالت  پیش‌فرض، ارتفاع جیوه در دو لوله یکسان بوده و بعد از اتصال گاز به سر آن، جیوه به یک طرف هدایت شده و باعث تغییر عقربه گیج فشار سنج در مانومتر خواهد شد .

از انواع دیگر مانومتر ها می توان به مانومتر هایی اشاره کرد که ساختاری U شکل دارند به این صورت که یک سر آن باز بوده و سر دیگر آن به ظرف دارای گاز متصل می باشد.

کاربرد های مانومتر:

اندازه‌گیری ارتفاع از سطح دریا: کاربرد آن در ماهواره ها موشک ها کشتی ها و … می باشد، در این نوع اندازه گیری از رابطه تغییر فشار متناسب با ارتفاع میزان آن را می سنجند .

اندازه‌گیری جریان: در این ابزار میتوان بوسیله اثر ونتوری و ارتباط آن با فشار میزان جریان را اندازه گیری نمود. در این نوع اندازه گیری اختلاف فشار دو بخش ابتدایی و انتهایی یک تیوب را با استفاده از سنسور فشار با بازه کم اندازه گیری می کنند .

اندازه‌گیری عمق و ارتفاع: در این نوع اندازه گیری از سنسور فشار سنج برای اندازه گیری سطح مایعات استفاده می شود ، از این تکنیک معمولا برای اندازه گیری مکان اجسام معلق در مایعات مانند زیر دریایی ها و یا ارتفاع سطح یک مایع در یک مخرن مورد استفاده قرار میگیرد.

اندازه‌گیری فشار: از اصلی ترین کاربرد های یک سنسور فشار دقیقا اندازه گیری فشار است که کاربرد آن در تجهیزات هواشناسی، اتوموبیل و هواپیما که شاخص فشار اهمیت بالایی دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر کاربرد های مانومتر ها می توان به استفاده به صورت غیر مستقیم برای اندازه گیری سطح مایعات و یا سایر سیالات اشاره کرد.